کد مطلب:129582 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

قاسط بن زهیر و کردوس بن زهیر و مقسط بن زهیر بن حرث تغلبی
سماوی گوید: «این سه تن از اصحاب امیرمؤمنان (ع) و از مجاهدانی بودند كه در جنگ های ایـشـان شـركت داشتند، سپس با امام حسن (ع) همراه شدند و آنگاه در كوفه ماندند. آنان در جنگها به ویژه صفین نامی دارند. هنگامی كه امام حسین (ع) وارد كربلا شد شبانه خود را به او رساندند و در حضورش به شهادت رسیدند...» [1] .

زنـجـانـی گـویـد: «ابـو عـلی در رجـالش گـویـد: قـاسط بن عبداللّه بن زهیر بن حارث تغلبی از یاران امیرمؤمنان (ع) بود. نصر بن مزاحم منقری كوفی در كتاب صفین گوید: عـلی (ع) هـنگام بستن پرچم برای قبایل، بزرگ هر قبیله را به فرماندهی و ریاست آنان می گـمـاشـت. عبداللّه بن عبدالمطلب را فرمانده قریش، اسد و كنانه ساخت. بر كنده حجر بـن عـدی،


بـربـكـر بـصـره حـصـیـن بـن منذر، بر تمیم بصره احنف بن قیس و قاسط بن عبداللّه بن زهیر بن حرث تغلبی و بر حنظله ی بصره اعین بن ضبیع و كردوس بن عبداللّه بن زهیر تغلبی را فرمانده ساخت [2] ... [3] .

در زیـارت نـاحیه ی مقدسه تنها بر قاسط و برادرش درود فرستاده شده و از مقسط نام برده نشده است: سلام بر قاسط و كردوس پسران زهیر تغلبی. [4] .


[1] ابصار العين، ص 200.

[2] مـانـنـد ايـن روايـت با اندكي تفاوت در كتاب وقعة صفين نصر بن مزاحم منقري وجـود دارد ولي نـام قـاسـط و كـردوس در آن بـه چشم نمي خورد (ر. ك: وقعة صفين، ص 204 ـ 206).بـنـابـرايـن شـايـد زنـجـانـي آن را از جـايـي ديـگـر نقل كرده است.

[3] وسيلة الدارين، ص 183 ـ 184، شماره 130 و 133.

[4] بـحـار الانـوار ج 101، ص 273، در آنجا آمده است: سلام بر قاسط و كرش، پـسـران زهـيـر تـغلبي كه كرش اشتباه روشن نساخ است. نيز در بحار، ج 45، ص 71، پـسـران ظـهـيـر آمـده اسـت كـه تـصحيف روشن زهير و ناشي از اين است كه طاء را مانند زاء تلفظ كرده است.